Pi-dag: Een Feest voor Wiskunde en Wetenschap!

Elk jaar op 14 maart vieren wiskundefans wereldwijd Pi-dag (3/14, verwijzend naar de eerste drie decimalen van π: 3,14). Deze dag is niet alleen een ode aan het mysterieuze getal Pi, maar ook een kans om wiskunde op een leuke en speelse manier in de klas te brengen. Bovendien is 14 maart de geboortedag van Albert Einstein, en over toeval gesproken: het is ook de sterfdag van Stephen Hawking. Twee briljante geesten die wiskunde en wetenschap een blijvende impact hebben gegeven.

Lees meer »

Kennis van leerlijnen

Kennis van leerlijnen wordt vaak onderschat. We vertrouwen op de uitleg in het boek en bouwen daarop voort. Aan het begin van een hoofdstuk wordt de voorkennis kort herhaald, daarna volgt nieuwe uitleg en gaan leerlingen oefenen. Maar wat als een leerling het niet begrijpt? Wat als de voorkennis niet voldoende is? En hoe zorg je ervoor dat deze kennis behouden blijft tussen de hoofdstukken door?

Lees meer »

Automatiseren van wiskunde- en rekenbewerkingen

Het automatiseren van reken- en wiskundeconcepten is een cruciale stap in de ontwikkeling van leerlingen. Het gaat hierbij om het zo goed beheersen van basisvaardigheden zoals tafels, breuken en procenten, dat ze moeiteloos en zonder veel nadenken kunnen worden toegepast. Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk? Wat wint een leerling ermee, en welke risico’s ontstaan er als deze basis ontbreekt? En hoe pas je dit toe in je lessen in het po en vo?

Lees meer »

Vakoverstijgend rekenen

Elke keer als een leerling bij een ander vak binnenkomt, heeft het schakeltijd nodig. Schakeltijd om aan het lokaal, de docent, en een andere samenstelling van leerlingen te wennen. Komt daar ook steeds een andere didactiek bij voor dezelfde inhoud, dan wordt het werkgeheugen enorm overbelast. Waarom wordt in elk vak een andere methode gebruikt als dit voor leerlingen niet helpend is?

Lees meer »